12.1 C
Киев
Пятница, 30 апреля, 2021
додомуКиїв"Українці, як воли — сумирні, повільні, працьовиті, але надзвичайно сильні"

«Українці, як воли — сумирні, повільні, працьовиті, але надзвичайно сильні»


Автор: МАРІЯ БЄЛЯЄВА
 

Картину ”­Молодята” ­Микола ­Самокиш ­написав у 1910 роках. Її можна побачити на виставці ”Помічник, супутник, друг” у Національному художньому музеї. Автор малював здебільшого коней. Умів зображувати їх у русі з будь-якого боку

45 картин українських митців кінця ХІХ — початку ХХ ст. представили на виставці «Помічник, супутник, друг» у Національному художньому музеї в Києві.

— Спочатку хотіли розважити глядача. Показати зображення собак і котів. Виявилося, ця тема 150 років тому була непопулярна, — розповідає кураторка виставки Леся Толстова, 50 років.

— Довелося доповнювати іншими тваринами. Зазвичай художники вводили їх до пейзажів або побутових картин. Кожна мала особливе ­значення.

Воли й корови були символом важкої праці, терпіння на шляху до успіху й добробуту. Сергій Васильківський створив полотно «Чумацький ромоданівський шлях» для Полтавського земського будинку. На початку ХХ століття чумацтво з волами й возами відходить у минуле. Художник розуміє — як і козаччина, воно важливе для національної свідомості українців. Віл — тварина сумирна, повільна, працьовита, але надзвичайно сильна й може бути небезпечна. Нагадував українського селянина під гнітом, готового повстати.

Художника Миколу Самокиша називали «поетом коней». Деякі його етюди виставлені вперше. Кінь втілював стрімкий рух, бажання змін і прогресу.

Степи з отарами бачимо в роботах Володимира Орловського. У пізній його творчості вівці допомагають показати самотність людини наодинці з природою.

Гуси в мистецтві пов’язані з переживаннями, коханням. Типовою є картина Миколи Пимоненка «Гуси, додому!». Жінка жене птахів до подвір’я. Це наче ілюстрація до народної пісні «Гиля, гиля, сірі гуси».

Собаки зустрічаються в пейзажах ХІХ століття — пасуть отари овець, допомагають мисливцям на полюванні. На пізніших роботах бачимо близькість людини й тварини, прив’язаність до хазяїна. Як повноправні герої художніх творів собаки й коти з’являються лише наприкінці ХІХ століття. Коли художники звертають увагу на психологію міського жителя.

Валер’ян Яблочкін малював лише котів. Приїхав із Санкт-Петербурга до Києва у 1870-х. Жив на дачі в Миколи Мурашка, з купою домашніх улюбленців господаря. Тож мав великий вибір пухнастих натурників.

Виставка «Помічник, супутник, друг» триває в Національному художньому музеї України до 28 березня.





Джерело: gazeta.ua

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments